Isnin, 1 Februari 2010

Selasa 17 Nov 2009

Sambil duduk/baring menunggu aku melihat selps satu satu kterbang dilancar ke udara. Aku pun tak tahu kterbang mana dr negara apa. Yg pastinya adalah kterbang2 yg menghantar kami dr seluruh pelusuk dunia ke tanah suci ini. Sekali lagi hati ini terharu..

Sambil menunggu2 itu juga kami membuka beg plastik berisi bekalan/snack yg dhulur oleh pramugari MAS semasa melangkah turun dr kt tadi. Tertera di beg plastik tu LSG Sky Chefs Brahim. Muffin kek, biskut, gula2 hack dan mineral water. Aku tak lupa mengambil sbg cenderahati set pisau sudu garfu dr hidangan makan dlm kt yg kami naiki..nak tergelak pun ada. Tp suamiku pun turut bg set dia utk aku simpan sekali.

Kulihat dlm 3 m d dpn kami seperti sebuah keluarga ku agak dgn sepasang suami isteri dan seorg anak kecil perempuan d lingkungan 8, 9 thn sedang membuka bekalan juga. Hm..bgmn mrk dpt membawa anak kecil sdgkan aku tak berani utk membawa anak kecilku sekali wp hati ingin berbuat demikian. Aku yg baru pertama kali ke sini dgn cabaran2 yg bakal kami hadapi dan thp kecergasanku, suami dan anak saudara bknnya excelen sgt.. tp ok la sbb utk knk2 ni kalau buat haji, haji mrk sah/dterima tp kefardhuan tidak gugur..maksudnya bila cukup umur nanti dia tetap wajib menunaikan fardhu hj.

Akhirnya kami diarahkan menaiki bas juga. Aku pun dah tak ingat pukul berapa. D atas bas kami dserahkan kpd pihak Arab Saudi dan pasport kami dikutip u dsimpan o mrk. Em..mcm tu ke..mcm tu lah kata anak saudaraku. Kami dialu2kan dgn ucapan dan buah tgn/gift. Packed nasi diedarkan. Nasi berwarna kuning dan ayam. Memandangkan kami sudah kenyang sbb dah mkn mlm kat dlm kt dan snack kat airport, aku hy ambil 1 pack utk aku dan anak saudaraku. Kongsi ajelah, sbb dia ckp tak nak mkn dan ngantuk nak tidur..

Bas mula bergerak meninggalkan airport menuju kota Mekah..dlm perjlnan aku terpejam2 lantaran kantuk ttp kugagahkan membuka mata..krn aku tak nak terlepas saat2 aku mendatangi kota suci ini. Dlm meredah kegelapan mlm aku tetap terpejam2. Sekali sekala dpt kubuka mata dan melihat d luar sana..lampu2 jln dan sekitar yg memancar dr kejauhan.

Labbaikallaahhumma labbaiiik. Labbaika. Laa syariika labbaiiik. Innalhamda wanni'mata laka walmulk. Laa syariikalak.

Aku dtg kpdMu ya Allah aku dtg. Aku dtg kpdMu. Tiada sekutu bgMu. Sesungguhnya pujian, nikmat dan kerajaan milikMu. Tiada sekutu bagiMu.

Lafaz talbiah ini sunat dibaca berulangkali dr slps kita berniat ihram hj atau umrah d miqat td.

Aku tidak pasti berapa lama dan berapa jauh kami travel..bila ku ternampak je rumah2 ku buka buku panduan doa utk ku baca doa apabila mula2 terlihat rumah2 d Kota Mekah..entah berapa kali aku berbuat demikian krn sememangnya aku tidak pasti bila/adakah kami tlh touch kota itu..Sbnrnya buku panduan doa ini tlh disusun mengikut tertib perjalanan/pekerjaan haji. Dan mmg ada doa khusus untuk memasuki Kota Makah/Madinah. Begitu juga doa pertamakali melihat Kaabah dan doa2 lain.

Akhirnya kami berhenti d satu stop..aku masa tu tak tau itu adalah check point. Lps tu bas bergerak semula hingga akhirnya bas memasuki bandar Makkah dan berhenti di tepi sebuah bangunan dan kami dperkenalkan kpd pejabat muassasah maktab 76..rasanya..lps tu bas bergerak semula..

Kemudian melalui satu jln dan suami serta anak saudaraku menunjukan kpdku masjidil haram..tak dpt kulihat sepenuhnya hy d bhg tepi shj..Kaabah tak kelihatan..wp aku dah ready nak baca doa pertama kali melihatnya. Bas pun bergerak tanpa menghiraukan aku yg tertinjau2 itu..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan