Sabtu, 20 Februari 2010

Rabu 18 Nov 2009/1 Dzulhijjah

D hjg deretan kedai tadi antara landmark yg ditunjuk oleh Th iaitu kedai aiskrim, sementara d sisi satu lagi ialah restoran KFC yg menghadap dataran d dpn masjidil haram.

Dataran ini kelihatan spt kawasan ini baru diratakan dan ditaburi kerikil serta dipenuhi beburung merpati dan makanan2nya yg dtabur. Dgrnya byk bangunan2 hotel berhampiran masjid diroboh dlm 2, 3 thn kebelakangan ini utk pembinaan/penyusunan semula.

Oh ya, sblm terlupa, beburung ini termasuk dlm salah satu larangan dlm ihram. Iaitu berkaitan larangan tidak blh berburu binatang buruan darat d tanah suci. Larangan ini tidak terhad kpd sesiapa yg berada dlm ihram sj ttp adalah larangan sepjg masa utk sesiapa yg dtg ke tanah suci. Melanggar larangan ini dikenakan dam tertentu. Cthnya jika kita dgn sengaja menghalau/mengejar beburung ini dan menyebabkan sehelai bulunya gugur kita dikenakan dam memberi makan seorg fakir miskin d Makkah yg kadarnya semasa kami mula2 tiba d sini ialah SR6. Jika gugur 2 helai maka damnya SR12 dan jika gugur 3 helai dan ke atas damnya ialah SR60.

Dr hjg deretan kedai ini kami melintas jln dan merentas dataran berkerikil itu secara menyerong ke kiri sblm memasuki pintu pagar masjid. Terus bergerak ke bwh merentas perkarangan/dataran masjid d sisi tebing bukit istana raja yg terletak d sblh kiri kami.

D satu tiang tinggi d tepi tebing bukit istana itu petugas memberi arahan kpd yg ingin menyimpan kasut/selipar pdnya memasukkan ke dlm beg plastik hitam besar yg dbawanya. Dia memberitahu akan menunggu d situ selama 2 jam yakni masa yg diberi kpd kami utk memberesi urusan tawaf dan saei. Jika kami terlewat dr masa yg dberi, kami dkehendaki pulang sendiri dan menuntut kasut/selipar d maktab. Sesiapa yg hendak menyimpan sendiri selipar juga blh berbuat demikian.

Petugas juga berpesan suami hendaklah memegang isteri masing2.

Aku dan suami meninggalkan selipar kami kpd petugas dan melangkah ke pintu/babusSalam. Tgnku memegang kuat kpd lengan suamiku. Jemaah yg ramai td dah entah kemana.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan