Isnin, 1 Februari 2010

Selasa 17 Nov 2009 Lapangan Terbang Jeddah

Dlm menunggu utk melalui pemeriksaan keluar, suamiku memberitahu utk ke bilik air. Kulihat beberapa jemaah lain mula bgn utk ke bilik air juga. Anak saudaraku bertanya kpdku kalau aku mahu menyertai jemaah2 itu. Mmg terlintas d fikiranku utk segera bersuci dan berwudhu krn aku mkn mengambil masa yg lbh lama dr org lain utk menyelesaikannya wp tlh dberitahu o petugas Th tadi kami juga blh bersolat d tempat menunggu bas setlh keluar dr laluan2 pemeriksaan.

D bilik air balai ketibaan kami beratur dan menunggu giliran. Rasa begitu berhemah sekali. Mmg jelas d ingatan pesanan2 pengkursus haji dan juga teman2 yg tlh mengerjakan hj termasuk ibu dan kakak iparku. Terdgr komen2 dr jemaah2 trsbt..hm..ni baru d airport bkn d masjidil haram lagi sambil gelak2 kecil. Komen2 itu kusambut dgn senyuman dan wajah yg ceria wp hati berdebar dgn cabaran2 yg bakal dlalui..adakah aku berjaya menerusinya..

Alhamdulillah, lancar di tempat perwudhu'an lantas aku keluar dan menyertai jemaah2 bersolat d lantai balai ketibaan bersebelahan dgn bilik air itu dgn beralaskan tikar sumbangan TM dan sejadah sumbangan Sapura yg dibekalkan oleh TH. Jemaah lelaki d bhg dpn dan kami jemaah wanita d belakang. wp tempat yg dihadang ala kadar itu sempit ttp kami dpt menunaikan kewajipan dgn baik sekali. Alhamdulillah.

Sebaik selesai, kami diarahkan bergerak keluar dr balai menuju ke tingkat G utk melalui lorong2 pemeriksaan keluar. Ah kelihatan agak ramai jemaah dr negara lain sdg beratur d situ. Tak silap dr India pun ada. Suamiku suka mengusik, "ha tu mak2 sedara awak ada tu.." Ah hatiku begitu terharu melihat mrk2 yg senegara dgn negara asal bapa kpd bapaku.. Mmg hatiku tidak pernah menafikan mrk adalah saudara2ku wp ramai yg suka memandang rendah kpd bangsa dr ng ini..cuma aku tidak tahu yg mana satu sedarah dgn ku.

Kami dibariskan mengikut negara. Aku dah lupa pemeriksaan pertama itu apa. Keluar d situ kami diarahkan mengambil bagasi yg juga diloggokan mengikut ng. Stlh mengambil bagasi kami diarahkan keluar dan melalui dan melalui satu lagi kaunter pemeriksaan. D luar sekali, melalui di atara dua deretan meja utk pemeriksaan terakhir dan diberikan tiket2 bas yg dlekatkan terus ke pasport kami. Aku pun bkn fhm sgt benda2 yg dlekatkan tu..hy scan je..

Seterusnya kami ke tempat menunggu bas TH yg bersebelahan dgn surau Th. Tandas pun ada d situ. Suamiku terus pergi menunaikan kefardhuannya.

Agak lama juga menunggu d situ. Wp kami nampak ada deretan bas sedia menunggu. Sekumpulan jemaah Msia kelihatan menunggu berasingan dr kami. Tak tahu kenapa. Mungkin mrk dtg dgn pakej ataupun kt lain. Mrk juga menaiki bas lbh awal.

Kami membentang tikar d lantai luar airport itu. Hm..pengalaman spt yg pernah diceritakan oleh mrk2 yg menunaikan hj terlebih dahulu. Mula2 aku duduk bersendirian. Kemudian suamiku menyertai. Lps tu anak saudaraku menyertai. Aku beritahu suamiku penat dan mengantuk. Tidurlah katanya..wp agak segan utk berbaring d tempat terbuka tu..tp aku dan anak saudaraku baring juga dgn mengalaskan beg sandang d bwh kepala kami. Bagasi tlh disambut o petugas Th semasa keluar dr tempat pemeriksaan terakhir tadi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan